محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ارزان شدن قیمت جدید ارتباطات داخلی اینترنت اعلام کرد که هزینهی اتصال و ترافیک دیدن فیلم در اینترنت با قیمتهای جدید ارزانتر از خرید CD یا DVD فیلم خواهد شد.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نشست خبری به سئوال خبرنگار زومیت که پرسید «شما در پایان سال قبل و در آغاز امسال وعدهی ارزان شدن قیمت اینترنت دادید. همه کاربران منتظر این ارزان شدن قیمت اینترنت ثابت و موبایل هستند. قرار بود این وعده تا پایان سال ۹۴ و پس از آن پایان اردیبهشت و روز جهانی ارتباطات محقق شود. این وعده شما کی اجرایی میشود؟» پاسخ داد: «اول اینکه من زمان دقیق اعلام نکرده بودم. اعلام کردم کمیتهای را برای کاهش قیمت اینترنت تشکیل دادهایم و از سوی دیگر خبرنگاری اعلام کرد آیا امکان دارد این تخفیف به فلان مقدار باشد، من آنجا گفتم تا ۱۵ درصد باشد خوب است. چیز دیگری نگفتم. سوالی در آخر سال از من پرسیدید که کی اجرا میشود گفتم اوایل سال آینده. ما به قول خود که اویل سال ۹۵ که هم اکنون در آن هستیم عمل میکنیم».
او ادامه داد: «امروز در جلسهی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات بحث مفصلی در مورد قیمت اینترنت کردیم که به دلیل ابعاد خاصی که دارد کمی بیشتر باید رویش کار شود. تعرفه به خاطر ابعادی که دارد و بنگاههای اقتصادی و بخش خصوصی از آن تأثیر میپذیرد، در کمیسیون تنظیم مقررات از ذینفعان دعوت میکنیم تا حضور یابند. با حضور اینها کار پیچیده شده و امیدوارم که اویل خرداد برای شما خبر خوبی داشتهباشیم».
واعظی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار زومیت مبنی بر اینکه «امروز آقای جهرمی مدیرعامل زیرساخت در مراسم اعلام کردند قیمت پهنای باند از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به ۹ میلیون تومان کاهش یافته است. این خبر توقعاتی برای کاربران که انتظار دارند قیمت اینترنتشان کاهش یابد، درست میکند. این کاهش کی اجرا میشود؟»، با اعلام اینکه تأثیر این کاهش قیمت برای شرکتهای اینترنت در قیمت اینترنت کاربران تأثیر مستقیم ندارد، پاسخ به این سئوال را به جهرمی مدیرعامل ارتباطات زیرساخت سپرد.
جهرمی در پاسخ به این سئوال گفت: «در زنجیرهی قیمتگذاری عواملی بر قیمت نهایی برای کاربر تأثیر دارد. قیمت هزینهی کابل مسی که مخابرات میگیرد، هزینهی انتقال دیتا، هزینههای زیرساخت و مخابرات استانی بخشی از این هزینهها است. در این زنجیره سه حلقه مرتبط به شرکت ارتباطات زیرساخت است. یکی از این حلقهها، حلقهی انتقال است. یعنی از تجهیزات شرکت ارائهدهندهی اینترنت تا هستههای استانی، ظرفیت انتقال وجود دارد. این ظرفیت انتقال توسط ارتباطات زیرساخت تأمین میشود».
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: «یک حلقه در این میان حلقهی اینترنت و پهنای باند بینالملل است. حلقهی دیگر ارتباط بین این شرکتها است. به عنوان مثال کاربری در استان فارس بخواهد با یک نفر در استان مازندران صحبت کند. این هزینهها پیش از این به جای اینکه هزینهی بین استانی باشد، هزینه اینترنت به جای آن از آنها گرفته میشد. یعنی یک کانال واحد بود. امروز ما اینها را در کانال بومی و سازمانی جدا کردیم. یعنی امکان اتصال برقرار کردیم که سرویسدهندههای داخلی ارتباطاتشان را بدون هزینه با هم انتقال دهند».
او افزود: «این هزینه چون قبلاً وجود نداشت و جداسازی نشده بود، هزینهی ارتباطات بینالمللی یا اینترنت گرفته میشد. یعنی با هزینهی ۱.۷ میلیارد تومان برای هر پورت ۱۰Gbps شارژ میشد؛ ولی امروز هر پورت ۱۰ گیگابیتی بر ثانیه ۹ میلیون تومان شارژ میشود. اینکه چقدر در سبد اپراتور نقش دارد باید بگوییم بر اساس سنجش ما امروزه حدود ۴۰ درصد استفادهی کاربران پهنای باند و دیتای داخلی است و ۶۰ درصد اینترنت یا پهنای باند بینالملل است. اپراتورها بابت این ۴۰ درصد تبادل داخلی هزینهی اینترنت را به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت میکردند که امروز این هزینه از آنها کم شده است».
جهرمی تأکید کرد: «کل هزینههای ارتباط زیرساخت در هزینهی هر گیگابایت ترافیک هر شرکت چیزی معادل ۲۰ درصد بوده و ۴۰ درصد از آن هزینههای مربوط به شرکت مخابرات است. بخشی هم هزینههای نگهداری خود شرکتها و حقوق پرسنل است».
مدیرعامل ارتباطات زیرساخت توضیح داد: «قبلاً برای دیدن سایتهایی همچون سایت خبری داخلی، کاربران در صف انتظار اینترنت بینالملل قرار میگرفتند؛ امروز این سایتها سریعتر و با کیفیت بیشتر نمایش داده میشوند. برای تامین این حلقه از زنجیره، ما پیش قدم شدیم و کاهش هزینه دادیم و از برخی درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت صرف نظر کردیم».
وی تأکید کرد: «این در قیمتها تأثیر خواهد داشت، اما برنامهای که آقای وزیر به آن اشاره داشتند این است که بزرگ شدن وسعت بازار اینترنت و گران شدن میزان دسترسی و بازگشت سرمایهمان اجازه میدهد هزینهها را کاهش داده و توسعهی بازار را در آن حساب کنیم. اینکه دوستان میگویند قیمت اینترنت در اروپا فلان میزان و در ایران فلان مقدار است باید به وسعت بازار دقت کنیم. ما همان میزان هزینهی توسعه داریم که در آنجا هست؛ ولی وسعت بازار در قیمت آن تأثیر مثبت دارد. چون ما به حد قابل قبولی از وسعت بازار اینترنت رسیدیم، میتوانیم هزینهها و تعرفهها را کاهش دهیم».
به گفتهی جهرمی، علاوه بر کاهش هزینههای شرکت ارتباطات زیرساخت، دیگر هزینهها از جمله مخابرات میبایست کاهش یابد تا بتوانیم کاهش محسوسی در قیمت اینترنت کاربران داشته باشیم.
مدیرعامل جدید ارتباطات زیرساخت گفت: «ما انتظار داریم هزینهی سرویسهای داخلی تفاوت قیمت بیشتری نسبت به اینترنت و سرویس خارجی داشته باشیم. ما از اپراتورهای ارائهدهندهی اینترنت خواستهایم که سرویسهای داخلی را با همکاری سرویسدهندگان داخلی و با توجه به کاهش چشمگیر هزینههای انتقال داخلی با قیمت بسیار کمتری به کاربران ارائه دهند. بدین ترتیب پکیجهایی برای دیدن آپارات، صداوسیما و تلوبیون یا سایتهای دیگر داشته باشیم تا ضمن استفاده با قیمت پایینتر، فرهنگ استفاده از سرویسهای داخلی هم رایج شود».
وی تأکید کرد: «بنابر این ما امید داریم که اپراتورها با ارائهی پکیجهای سرویسهای داخلی، این تخفیف مناسب را به کاربران بدهند و شما نیز میتوانید این موضوع را از اپراتورها مطالبه کنید. در مورد زنجیرهی کلی هم باید بگویم در حال مذاکره با رگولاتوری و همهی فعالان بخش هستیم تا قیمتها را تعدیل کرده و کاهش دهیم تا به دستوری که آقای وزیر دادهاند جامهی عمل بپوشانیم؛ در واقع خدمات به مردم با قیمتهای مطلوب داده شود».
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صحبتهای مدیرعامل زیرساخت را در یک کلام خلاصه کرد و گفت: «اگر کسی با قیمتهای قبلی فیلم دوساعتهای را میخواست مشاهده کند، برایش ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان برایش هزینه در بر داشت و ترجیح میداد DVD یا CD آن را از فروشگاه تهیه کند؛ ولی با این روش میتواند ارزانتر از CD یا DVD آن فیلم را از اینترنت ببیند».