تماس نامحدود اپراتورها که با دستور رگولاتوری متوقف شده بود، با تصویب قوانین این طرح به اپراتورهای تلفن همراه باز میگردد. البته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد توقف طرح مکالمات نامحدود نیز توضیحاتی داده است.
معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، ابهامات موجود در توقف طرح تشویقی مکالمات نامحدود را که از سوی اپراتورهای موبایل ارائه شده بود، تشریح کرد و از دستورالعمل جدید در این زمینه اطلاع داد.
صادق عباسی شاهکوه در مورد ایراداتی که مرکز پژوهشهای مجلس به دستور توقف طرح تماسهای نامحدود موبایل وارد آورده و اقدام رگولاتوری را غیرقانونی ارزیابی کرده است، گفت: «طرحهای تشویقی به صورت کلی، با محدودیت زمانی همراه است و برای طرح تماسهای نامحدود که از سوی ۳ اپراتور موبایل عرضه شد نیز این محدودیت زمانی وجود داشت و در آن زمان ما طرح را متوقف نکردیم، بلکه از اپراتورها خواستیم که وقتی مدت این طرح به اتمام رسید آن را ادامه ندهند. از اپراتورها خواستیم برای ادامه مجدد این طرحها به دو موضوع توجه کنند. اول اینکه در برخی جاها، شبکه دچار اختلال شده بود و در صورتیکه این طرح گسترش مییافت این اختلالات جدیتر میشد. نکته دوم نیز این بود که شکایتهایی مبنی بر عدم شفافیت این طرح برای کاربران، به دست ما رسید. چرا که برخی کاربران با ابهاماتی در صورتحسابهای خود مواجه شده بودند.»
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام کرد آنچه ما از اپراتورهای موبایل خواستیم این بود که در طرحهای آینده تشویقی خود که باید به اطلاع و تأیید ما برسد، این دو موضوع را مدنظر قرار دهند. به این نحو که اپراتور آمار و اطلاعاتی به رگولاتوری بدهد تا رگولاتور به این اطمینان برسد که این طرح، شبکه را دچار اختلال نمیکند و نیز باید نحوه اطلاع رسانی را کاملا روشن کند که رگولاتوری مطمئن شود این خدمات برای مردم شفاف است.
معاون رگولاتوری با تأکید بر این که اپراتورهای تلفن همراه با رعایت موارد اعلام شده میتوانند طرحهای تشویقی جدید خود را ارائه کنند توضیح داد:
اصولاً در پروانههای موبایل، تعداد طرحهای تشویقی در طول سال با توجه به نوع پروانه صادر شده، حداقل ۴ و حداکثر ۸ بار و به صورت محدود است. همچنین هر طرح تشویقی نیز بیش از ۳ ماه نمیتواند تداوم یابد. اما در حال حاضر این طرحها از سوی اپراتورهای موبایل با زمانهای طولانی انجام میشود. البته رگولاتوری از طرحهایی که در آن منافع مشترکان دیده شود حمایت میکند اما نباید طرح به نحوی باشد که کیفیت شبکه دچار مشکل شود. در ارائه سرویس مکالمات نامحدود، شبکه اپراتورهای موبایل در نقاطی دچار اختلال شد و اگر اجازه میدادیم این طرح ادامه پیدا کند شبکه با اختلالات بزرگی روبه رو میشد. ما نباید صبر کنیم که اختلالات فراگیر شود و پس از آن اقدام کنیم چون این به ضرر شبکه و کاربران خواهد بود. از سوی دیگر در این قبیل طرحها، به دلیل نامحدود بودن، به محض آنکه تعداد استفادهکنندگان افزایش مییابد، ترافیک شبکه به طور تصاعدی افزوده میشود. به همین دلیل در صورتی که جلوی آن گرفته نشود منجر به بروز اختلالات گسترده خواهد شد.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد مباحث ضدرقابتی که در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس به آن اشاره شده است اعلام کرد: «ما خیلی وارد جزئیات این موضوع نشدیم، چرا که این موضوع از نظر قانونی باید دارای چارچوبهای مشخصی باشد تا بتوان اقدام کرد و به همین دلیل ما روی این موضوع تأکید نکردیم. البته در اساسنامه رگولاتوری، موضوع «اطمینان از رقابت سالم» دیده شده است اما مصادیق امور ضدرقابتی که باید از سوی شورای رقابت تدوین شود هنوز دارای چارچوب نیست. به همین دلیل، تعریف ما در طرح مکالمات نامحدود، تنها اطمینان یافتن از رقابت سالم بین اپراتورها بود. رگولاتوری نمیتواند نسبت به رقابت ناسالم بی تفاوت باشد اما در موضوع توقف مکالمات نامحدود، این مساله در اولویت قرار نداشت. حتی در مکاتباتمان با اپراتورها نیز تأکیدی بر ایجاد مسائل ضدرقابتی نداشتیم.»
او در مورد اجرای طرحهای تماس نامحدود توسط اپراتورهای تلفن همراه اعلام کرد:
هم اکنون نیز اپراتورها به اسامی مختلف در حال اجرای این طرح هستند. ما با کلمه نامحدود مشکل نداریم اما نامحدود بودن، باعث اختلال در محاسبات میشود. برای رگولاتوری بهتر آن است که به جای کلمه نامحدود، اپراتورها برای مثال از ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه استفاده کنند. این برای کاربر تفاوتی نخواهد داشت اما برای رگولاتوری کلمه نامحدود، محاسبات را به هم میریزد و نمی توان وضعیت شبکه را ارزیابی و سنجید. به همین دلیل تا زمانی که آثار شبکه در اجرای طرح تشویقی از سوی اپراتورها، مشخص نباشد نمیتوان طرح را تأیید کرد. به زودی چارچوبی در مورد نحوه ارائه طرحهای تشویقی اپراتورهای موبایل تدوین میشود تا اپراتورها، طبق دستورالعمل مشخص و در یک چارچوب معین، نسبت به ارائه طرحهای تشویقی به مشترکانشان اقدام کنند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در طرح تشویقی، اپراتورها باید دنبال نوآوری در ارائه سرویس باشند تشریح کرد: «به این معنی که برای مثال اگر اپراتور در طول یک سرویس، ۸ بار بتواند طرح تشویقی بدهد، در این ۸ مرتبه، یک مدل طرح را ارائه نداده و خلاقیت داشته باشد تا مشترکان نیز در استفاده از طرحهای تشویقی آزادی عمل داشته باشند. اما در اپراتورهای ما این خلاقیت کمتر دیده میشود و این طرحهای تشویقی مرتب در حال تکرار است و این اصلا منطقی نیست. تا زمانی که دستورالعمل جدید تدوین نشده باید مقررات فعلی رعایت شود که این مقررات شامل ارائه طرحهای تشویقی حداکثر ۸ مرتبه در سال است و یک طرح نمیتواند بیش از ۳ ماه باشد. اما در مقررات گذاری جدید، به طور قطع این پارامترها را تغییر خواهیم داد و ممکن است علاوه بر این، چیزهای دیگر هم به این مقررات اضافه کنیم.
عباسی شاهکوه پیش بینی کرد که این دستورالعمل و مقررات گذاری ظرف ۳ ماه آینده برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آماده شود.