قابلیت پخش ویدیوی زنده به برنامه اصلی توییتر اضافه شد
توییتر امکانی فراهم کرده است که کاربران میتوانند با استفاده از اپلیکیشن اصلی توییتر، اقدام به مخابرهی ویدیوی زنده کنند.
توییتر بهتازگی یک بروزرسانی منتشر کرده است که به کاربران اجازه میدهد بتوانند از داخل برنامهی کاربردی توییتر در محیط اندروید و iOS اقدام به پخش ویدیو بهصورت زنده کنند. این قابلیت جدید توسط برنامهی پریسکوپ (Periscope) پشتیبانی میشود. پریسکوپ در واقع برنامهی ویدیوی زندهی توییتر است. اما نکتهی جالب توجه در رابطه با قابلیت جدید این است که شما بدون نیاز به نصب پریسکوپ روی گوشی یا ایجاد حساب کاربری در این برنامه، میتوانید از خدمات آن استفاده کنید.
حرکت جدید توییتر احتمالا بهمنظور رقابت با امکان اخیر فیسبوک انجام گرفته است. در حال حاضر برتری اصلی فیسبوک نسبت به توییتر در این است که هر کاربری که برنامهی فیسبوک را بهصورت فعال در گوشی خود داشته باشد، میتواند بدون دانلود هیچ برنامهی جداگانهی دیگری، به پخش ویدیو بهصورت زنده در فیسبوک اقدام کند.
برای انتشار یک ویدیوی زنده در توییتر، شما باید کلید مربوط به ایجاد توییت جدید را فشار دهید و در ادامه گزینهی live را انتخاب کنید. از این طریق میتوانید بعد از فریمبندی، شروع به ارسال ویدیو کنید. در طول زمان مخابرهی ویدیو، بینندههایی که در حال مشاهدهی شما در تایملاین خود هستند نیز میتوانند به کمک گزینهی کامنت نظراتشان را ارسال کنند یا اینکه ایموجی قلب بفرستند. اگر تجربهی استفاده از پریسکوپ داشته باشید، احتمالا چنین روندی برای شما آشنا خواهد بود و اگر پیش از این با پریسکوپ کار نکرده باشید، قابلیت جدید توییتر کاملا قابل لمس است. باید اشاره کنیم که توییتر پیش از این هم کلید مربوط به پریسکوپ را به برنامهی خود اضافه کرده بود. اما زدن این کلید کاربر را به محیط پریسکوپ یا استور (برای دریافت برنامه) هدایت میکرد.
افزوده شدن قابلیت ارسال ویدیوی زنده به توییتر، باعث ایجاد پرسشهایی در مورد آیندهی پریسکوپ شده است. پریسکوپ سال گذشته و به مبلغ نامشخصی توسط توییتر بهعنوان یک برنامهی مستقل خریداری شد. پریسکوپ در کنار برنامهی میرکت (Meerkat) باعث افزایش محبوبیت ویدیوهای موبایلی بهعنوان یکی از ابزارهای مخابرهی اخبار شدند. اما چیزی که در آن زمان بهعنوان یک پدیده تلقی میشد، حالا به نظر میرسد یک پدیدهی زودگذر و موقتی بوده است. میرکت اوایل سال جاری از رده خارج شد؛ این اتفاق پس از آن روی داد که مشخص شد اغلب افرادی که از این برنامه استفاده کردهاند، پس از مشاهدهی چند ویدیوی نخست ارسالی خودشان، دیگر به این سرویس بازنگشتهاند.
فیسبوک در ماه ژانویهی امسال، از سرویس ویدیوی زنده برای کاربران خود رونمایی کرد و همین امر باعث ارتقای جایگاه آن در میان کاربران شده است. اما در لیستی که فیسبوک از پربازدیدترین ویدیوهای زنده منتشر کرده بود، مشاهده میشد که بین ویدیو اول لیست با مورد دهم، تفاوت چشمگیری در میزان بازدید وجود دارد و بین این دو ویدیو حدود ۸۸ درصد کاهش بازدیدکننده مشهود بود.
البته مدیران پریسکوپ اعلام کردهاند برنامهی آنها مسیر توسعهی خود را ادامه خواهد داد. در همین راستا، سارا هایدار، مهندس سرپرست ارشد در پریسکوپ اظهار کرده است آنها کاملا به ادامهی فعالیت پریسکوپ و توسعهی آن تمایل دارند. وی همچنین به این نکته پرداخته است که لزوما تمام کاربران پریسکوپ، از توییتر هم بهطور مرتب استفاده نمیکنند.
هنگامی که پریسکوپ از سوی کمپانی توییتر خریداری میشد، انتظار میرفت آنها بتوانند بهطور قاطع و کاملا مستقل از توییتر عمل کنند و از سویی امیدوار بودند این انتقال بتواند به پریسکوپ در مسیر تبدیلشدن به یک محصول پرطرفدار و کاملا کارآمد و درعینحال مستقل کمک کند. این مدل در واقع همان روندی است که در مورد برنامهی اینستاگرام رخ داد و با خریداری آن توسط فیسبوک، اینستاگرام همچنان به مسیر توسعه و پیشرفت خود ادامه داد.
اما هنگامی که فیسبوک، قابلیت پخش ویدیوی زنده را بهعنوان یکی از ویژگیهای اصلی سرویس خود مطرح کرد؛ از آن پس ایدهی تبدیل اینستاگرام به یک شبکهی اجتماعی کاملا مستقل با قابلیت پخشهای ویدیویی زنده به مقدار زیادی کمرنگ شد. حال به نظر میرسد که روند مشابهی برای پریسکوپ در حال روی دادن باشد و پریسکوپ برای ادامهی راه خود با مشکلات زیادی مواجه شود. هایدر باور دارد پریسکوپ باید کاربران را تشویق به ارسال ویدیوهای زنده بهطور مرتبتر و پرشمارتر کند. وی در این باره میگوید:
ما باید این پیام را به مردم برسانیم که صدای آنها اهمیت دارد. یکی از موانعی که پیش روی افراد برای امتناع از ارسال ویدیوهای زنده وجود دارد؛ این است که آنها باور دارند «کار خیلی خاصی» برای گزارش دادن ندارند یا اینکه فکر میکنند واقعا کسی نمیخواهد صدای آنها را بشنود. بهویژه در شرایط دنیای کنونی، بسیار مهم است که بتوانیم افکار و احساساتمان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا به این ترتیب به درک بهتری از یکدیگر برسیم. هنگامی که ما شاهد انجام این کار توسط شمار بیشتری از افراد باشیم و موفق شویم ویدیوی زنده را به سطوح استفادهی بالاتری از توییتر برسانیم، در آن صورت افراد بیشتری تشویق خواهند شد در مکالمات و مناسبات اینچنینی شرکت کنند.